Kalama-watte? - Reisverslag uit Kalamazoo, Verenigde Staten van Stefan Kuijt - WaarBenJij.nu Kalama-watte? - Reisverslag uit Kalamazoo, Verenigde Staten van Stefan Kuijt - WaarBenJij.nu

Kalama-watte?

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

05 September 2014 | Verenigde Staten, Kalamazoo

Hallo allemaal,

Ik zit nu 1,5 week op de campus van Western Michigan University en het gaat super! In dit verslag vertel ik over mijn eerste week op de campus, mijn kamer en Kalamazoo.

De aankomst ging wat minder soepel. Ik kwam tegen een uur of 15:00 aan op de campus met een taxi. Toen ik eenmaal mijn dorm (studenten-flat) gevonden had, liep ik naar het kantoortje van het gebouw, daar moest ik wat formulieren invullen en kreeg ik de sleutel van m’n kamer. 337 Draper Hall. Met 2 grote koffers in de lift op naar de 3e verdieping. Na wat zoeken had ik m’n kamer gevonden. Ik deed de deur open en daar stond ik dan, in een lege kamer met enkel 3 kleding kasten, 3 lade kasten, 3 bureaus en 3 bedden (die strak naast elkaar stonden zoals in het leger). De muren waren kaal en er hingen enkel beige lamellen voor de ramen. Een gemiddelde gevangenis cel heeft meer sfeer. Er was geen badkamer, geen keuken, geen stoelen of banken. Ik had ook geen beddengoed of handdoeken. En het ergste van alles… geen internet (dum dum duuum). Na een telefoontje met thuis toch maar wat dingen gaan regelen. Het liep al tegen vijven en ik moet ook nog eten. Beneden kon ik een set beddengoed en handdoeken lenen, en met een mega over-prijsde internet dag kaart van T-Mobile kon ik contact leggen met mijn buddy Tyler.

Alle buitenlandse studenten konden zich inschrijven voor het buddy programma, je wordt dan gekoppeld aan een Amerikaanse student die jou een beetje wegwijs kan maken. Ik had de situatie uitgelegd en binnen een half uur stond hij samen met 2 vriendinnen beneden in de lobby. Na een wandeling over de campus hadden ze me meegenomen naar Meijer. Een soort Wal-Mart/super store, 24 uur per dag 7 dagen per week open. Met echt ALLES, van fietsen tot goudvissen en van TV’s tot spijkerbroeken. Allemaal bij elkaar in een ruimte die ik niet anders kan omschrijven dan een gepimpte loods. Daar kon ik alle basis benodigdheden inslaan. Shampoo, keukenrol, wat eten en drinken en een kussen. Het was super fijn dat er iemand was die me even kon helpen.

Weer terug in mn kamer had ik wat meubels rond geschoven zodat het niet meer zo hutje-mutje op elkaar stond. (ik zal kijken of ik de zelfgemaakte plattegrond kan plaatsen) Die maandag begon de welcome week voor de eerste jaars (freshmen) en de oriëntatie week voor alle internationale studenten.

In het gebouw waar we moesten verzamelen was een hele grote hal die vol stond met pijlen, linten en mensen. Hier moesten we inchecken, onze documenten en visums kopiëren voor de administratie en werden we in groepen verdeeld. Elke groep had 3 tafels, ik was als een van de eerste klaar en kon al ontbijten. Er waren scambled eggs, hashbrowns en… pannenkoeken :/ Lekker zeg, om 8:30 in de ochtend. Toen iedereen zat werden we welkom geheten door verschillende mensen van de school. Ook hier zijn ze gek op grote titels. (Senior Director of International Student Services bijvoorbeeld) Het was tijd voor een campus tour.

WMU heeft een erg mooie campus, er is veel groen en het is redelijk modern. Studenten flats en lesgebouwen staan door elkaar heen over de campus verspreid. Er is ook een groot sport centrum met fitness ruimtes, zwembad en sportvelden, een bibliotheek met 4 verdiepingen en een 2 theaters voor professionele/broadway en school producties. Er zijn bussen van de universiteit die de hele dag rondjes om de campus rijden, er is een winkelcentrum met restaurants, boeken- en kleding winkel. Er is een eigen politie departement. Daar werken ongeveer 28 agenten en 2 rechercheurs. Met hun eigen gebouw, uniform, auto’s en cellen.

Op de campus was alles die avond al gesloten dus had ik samen met wat Nederlanders chinees besteld… om 23:00 ’s-avonds, dat kan hier gewoon :)

De volgende dag hadden we veel presentaties over de school en hoe dingen werken. Waar moet je naar toe voor dit? En wat moet je doen als dat? Die avond was het stadium night. Een avond waar alle freshmen naar het stadion gaan om daar ’s werelds grootste ijsbreker-spelletjes te doen. De internationale studenten waren ook uitgenodigd. Een van de spelletjes was om een groep te vormen met de mensen die in dezelfde maand waren geboren, makkelijk hè! Klein detail, we stonden ongeveer met 4000 mensen op het veld. Ook moest je bijvoorbeeld inhaken met iemand met de zelfde kleur schoenen. Of een mega grote cirkel maken rond het veld. En naar de andere kant rennen als je eieren had voor ontbijt, of als je niet uit Michigan kwam, of als je de eerste student in je gezin bent, onderweg iedereen die je tegen kwam high-five’en. Als laatste gingen we steen-papier-schaar kampioen schappen houden. Als je won, moest de verliezer jou het volgende potje aanmoedigen. Als jij dan verloor moesten jij en de vorige verliezer samen de huidige winnaar aanmoedigen ect ect. Tot dat er maar 5 mensen over waren. Die gingen het dan voor het oog van de rest uitvechten. De kampioen werd op de schouders genomen en toegejuicht.

Woensdag was het tijd voor een tour door Kalamazoo, de thuisbasis van Western Michigan. Een erg mooie stad en natuurlijk super Amerikaans. Alle straten perfect recht en blokken met flats en huizen. Er waren ook mooie stadsparken (wel met veel daklozen). Je kunt er goed winkelen en lekker uit eten. Die avond waren we nog naar ‘the mall’ geweest. Een groot, twee verdieping tellend winkelcentrum met alles van kledingwinkels en telefoonzaken tot kapper, of popcorn winkel.

Donderdag waren er nog meer presentaties, een daarvan ging over de verschillen in cultuur mbt sex. In het verleden zijn er problemen geweest met jongens uit andere landen waar een vrouw minder/geen zelfbeschikking heeft of waar een gezellig avondje uit of navel truitje gelijk staat aan een verzoek tot sex. Door de politie werden we dan ook toegesproken dat het hier in de VS iets anders in elkaar stak. Ook dat dronken meisjes volgens de wet geen toestemming kunnen geven en je de volgende dag dus kunnen aanklagen voor verkrachting. Dat zijn nog eens goede tips voor tijdens je ontbijt :/ Daarna gingen alle studenten naar hun afdeling. Daar had iedereen een gesprek met een student-adviseur over zijn of haar vakken. ’s avonds was de Matriculation ceremony, een soort officiële welkomsceremonie waar alle studenten de eed afleggen. Ook krijg je een speciale pin opgespeld. Deze pin staat symbool voor je band met de universiteit. Zodra je je diploma hebt behaald mag je hem rechts dragen. Daarna was er voor iedereen (paar duizend studenten) gratis pizza en drinken op de parkeerplaats.

Vrijdag hadden we een excursie naar Saugatuck, een klein toeristisch dorpje aan Lake Michigan. Daar zijn we met een boot Lake Michigan op gegaan. Daarna hebben we rondgelopen in het dorpje. Vrijdag was ook mijn eerste roommate aangekomen, Bryce. We kunnen goed met elkaar overweg, dus dat is mooi.

Zaterdag had ik een feestje bij Tyler om het nieuwe schooljaar in te luiden. Je mag hier onder 21 officieel niet drinken… maar niemand houd zich er aan. Achter gesloten deuren drinkt iedereen, en flink ook.

Zondag, ik zat nu precies een week op de campus en voelde me al helemaal thuis. Ik had mn spullen verder uitgepakt in ’s middags met wat vrienden afgesproken om naar Target (grote winkel) te gaan voor de laatste school spullen.

Maandag was labor day, dus er was geen school, na de drukke week was dit een relax dag om me voor te bereiden op mn eerste schooldag.

Dinsdag was m’n eerste echte schooldag. Meer daarover en over mn vakken in mijn volgende reisblog.

Vragen en reacties zijn altijd welkom.

Groetjes,
Stefan

  • 05 September 2014 - 07:55

    Bianca Van Delft:

    Wat een belevenissen Steef! Hopelijk is je kamer nu al wat gezelliger na je bezoek aan de Wal Mart(ons wel bekend)en beschik je over goed internet.
    Heel veel succes en plezier daar.
    Have Fun

  • 05 September 2014 - 08:11

    Karen:

    Hee steef, erg leuk on je belevenissen zo te volgen. Heel veel plezier daar!!

  • 05 September 2014 - 09:11

    Margot:

    Leuk verslag Stefan! Ik kan me alleen maar voorstellen hoe ik me zou voelen bij het zien van zo'n kamertje. Ik zou meteen naar huis willen

  • 05 September 2014 - 11:47

    Judith:

    Heee steef! Echt leuk om naast het skypen ook zo nog wat van je te horen! Blijven schrijven! Is echt heel leuk om te lezen :)
    xxx

  • 05 September 2014 - 14:22

    Michelle Pijnen:

    He Steef,

    Leuk om dit te lezen zeg! Ik kan me nog herinneren dat we danste op muziek van de beerzen bulten (?) en we Totally Spies speelde en jij natuurlijk Jerry was, haha. Dat is zo lang geleden eigenlijk, kijk waar je nu bent echt gaaf! Have fun!

    Liefs!

  • 05 September 2014 - 18:03

    José:

    Lang, maar leuk verslag. Jammer van het 'warme welkom' ;).

  • 06 September 2014 - 12:34

    Marielle:

    Hey Steef,

    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Maak er weer een mooie tijd van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 01 Juli 2011
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 8929

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 11 Januari 2015

Study Abroad in Michigan

02 Augustus 2011 - 30 Juni 2012

High School in de VS

Landen bezocht: